ד”ר עידית מני-איקן

מנכ”לית

2001: תואר דוקטור  (Ph.D)בהוראת המדעים, האוניברסיטה העברית ירושלים

נושא עבודת המחקר: כתיבה כאמצעי ללמידה בביולוגיה. הדוקטורט כלל פיתוח של חומרי למידה וכלי הערכה למורים בחטה”ב ובתיכון.

1995: תואר מוסמך (M.Sc) במיקרוביולוגיה קלינית בהצטיינות, המכון למיקרוביולוגיה, הדסה עין כרם.

1994: תעודת הוראה, האוניברסיטה העברית ירושלים.

1993: תואר בוגר (B.Sc) בביולוגיה מורחב, האוניברסיטה העברית ירושלים.

לימודים נוספים: פסיכולוגיה התפתחותית, מבוא לפסיכולוגיה, הוראה יחידנית, פסיכולוגיה חברתית, פסיכולוגיה בחינוך, פרקים בסוציולוגיה של החינוך (קורסים של האוניברסיטה הפתוחה), בבליותרפיה ככלי טיפולי בכיתה (2 קורסים במכללת דוד ילין), התאוריה האדלריאנית והתנסות בקבוצת הורים (מכון אדלר), האתגר בשילוב חקר המוח בתהליכי הוראה-למידה (מכון מופת), ניהול ומנהיגות (מכון סאלד), קורס גישור (מכון סאלד)

2021 – מנכ”לית מכון סאלד

2017- מנהלת מחלקת מחקר הערכה ואסטרטגיה במכון סאלד

  • פיתוח ומימוש החזון האסטרטגי של המחלקה ויעדיה
  • ניהול מחלקה ובה: חוקרים, רכזי מחקר ועוזרי מחקר
  • ניהול של עשרות מחקרים ברמה הארצית והמקומית בתחומים של חינוך, רווחה, חברה וזהות יהודית
  • פרסומים של דוחות מחקר, מאמרים, השתתפות בכנסים מקצועיים
  • הגשת הצעות מחקר למכרזים שונים
  • יצירת שיתופי פעולה עם גופי מחקר נוספים וחוקרים מהאקדמיה כדי להתפתח לתחומי מחקר חדשים ושיטות מחקר מתקדמות
  • הרחבת סל השירותים שהמחלקה מעניקה ללקוחותיה ובכלל זה: ייעוץ וליווי אסטרטגי בהטמעת ממצאי מחקר, מחקרי עלות-תועלת כלכליים, בניית מודלים לוגיים, פיתוח מדדי הצלחה ועוד
  • פיתוח מקצועי של עובדי המחלקה
  • גיוס חוקרים ועוזרי מחקר למחלקה
  • מתן שירותי ייעוץ אסטרטגי מבוסס נתונים לגופים שונים ועיריות

2012-2017  מנהלת צוותי מחקר, מכון סאלד                                                                    

  • פרסומים של דוחות מחקר, מאמרים, השתתפות בכנסים מקצועיים
  • גיוס צוותי מחקר לביצוע מחקרים בתחומים שונים והכשרתם המקצועית בשיטות מחקר
  • אישור שיטות עיבוד הנתונים והמתודולוגיה המחקרית בכל מחקר
  • ישיבות צוות קבועות וליווי רציף של צוותי המחקר
  • מפגשים רצופים עם לקוחות ומתן מענים מקצועיים וגמישים לבקשות העולות מהשטח

2004-2012 חוקרת בכירה, מכון סאלד

  • ביצוע מחקרי הערכה בתחומי החינוך והרווחה ובכלל זה: הערכת תכניות התערבות שונות במערכת החינוך העוסקות בחדשנות ובפדגוגיה מתוקשבת ובהטמעת כלים טכנולוגיים שונים במערכת, הערכת תכניות התערבות לגיל הרך במגזרים שונים (כולל חרדים וערבים) ובניית אינדיקטורים להערכת יעילות העבודה בגיל הרך, הערכת תכניות לקידום החינוך המדעי בישראל, הערכת תכניות התערבות המיועדות לאוכלוסיות מוחלשות ונוער בסיכון והערכת תכניות התערבות המיועדות לאוכלוסיות עם מוגבלויות
  • כתיבת הצעות מחקר, עיבוד נתוני מחקר וכתיבת דוחות מחקר

2002-2005: חוקרת ומפתחת תכניות לימודים בבית ספר לחינוך, האוניברסיטה העברית ירושלים

כותבת, מעריכה וחוקרת של תכניות לימודים בנושאים של חשיבה לוגית וטיעונית לבית ספר יסודי, חטה”ב ותיכון (פרוייקט “כישורים”) ומדריכה פדגוגית של מורים בתוכנית DUNES.

2003-‏2001: חוקרת במכון לחקר הטיפוח בחינוך, האוניברסיטה העברית ירושלים

מעריכה של תכניות לימודים לגיל הרך (“האתג”ר”).

1998-2000: רכזת פרויקטים פדגוגיים, המחלקה למדע וטכנולוגיה, במנהלת חינוך ירושלים (מנח”י)

רכזת פרויקטים פדגוגיים ומעריכה של גופים בלתי פורמליים העוסקים בחינוך למדע וטכנולוגיה במערכת החינוך.

1994-1997: מפתחת חומרי למידה במרכז להוראת המדעים, האוניברסיטה העברית  בירושלים

השתתפות בפרויקט הכולל כתיבה ועדכון ספר לימוד במיקרוביולוגיה.

1996-1997: מורה לתלמידים מחוננים

מורה לביולוגיה בבית הספר למחוננים “אופק” לכיתות ה’-ו’, כולל פיתוח תכנית לימודים ייחודית למחוננים.

1995-1996: מורה לביולוגיה בבית הספר התיכון “בויאר” לכיתות י’-יא’

1994-1995: מורה לביולוגיה בבית הספר התיכון “עין גדי” לכיתות ט’-יא’

פרסומים (לינקים חמים עם קישור לדוחות):

  1. ברגר-טיקוצ’ינסקי, ט, יאלר-צרויה, א, מני-איקן, ע, (2019), מורים מובילי חדשנות – איך עושים את זה?, ספר הכנס הארבע-עשר לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע”ש צ’ייס: האדם הלומד בעידן הטכנולוגי.
  2. מני-איקן, ע, ברגר-טיקוצ’ינסקי, ט, וולף, א, (2018), מרחב למידה חדשני במאיץ פדגוגי, ספר הכנס השלושה-עשר לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה ע”ש צ’ייס: האדם הלומד בעידן הטכנולוגי. למצגת.
  3. מני-איקן, ע, ברגר-טיקוצ’ינסקי, ט, (, 2018, 2016), הערכת אשכול תכניות “הוראה פלוס” להכשרה קלינית למורים, דוח מחקר, מכון הנרייטה סאלד. למצגת 2018
  4. מני-איקן, ע, רוזן, ד, בשן, צ, (2017), לימודי פיזיקה ברמת 5 יח”ל בישראל – תמונת מצבדוח מחקר, מכון הנרייטה סאלד.
  5. מני-איקן, ע, נאסר אבו-אלהיג’א, פ, רוזן, ד, בשן, צ, (2016), מצוינות במתמטיקה בחברה הערביתדוח מחקר, מכון הנרייטה סאלד.
  6. מני-איקן, ע, רוזן, ד, מרמור, ע, ברגר-טיקוצ’ינסקי, ט, (2016), בני נוער ברשת – מסוכנות והזדמנות לטיפולסקירת ספרות עבור הביטוח הלאומי, מכון הנרייטה סאלד.
  7. מני-איקן, ע, בשן, צ, מרמור, ענת (2016)בין שגרה לחירום – למידה מרחוק, דוח מחקר, מכון הנרייטה סאלד.
  8. מני-איקן, ע, בשן, צ, ברגר-טיקוצ’ינסקי , ט, (2015, 2016), PBL – פתרון בעיות בתחומי מדע וטכנולוגיה בבתי ספר, בצפון הארץ, דוח מחקר, מכון הנרייטה סאלד.
  9. מני-איקן, ע, רוזן, ד, (2016 ,2014), הכשרת רכזים התפתחותיים, סכום ממצאי הערכהדוח מחקר, מכון הנרייטה סאלד.
  10. מני-איקן, ע, אפרתי, ר, (2015), הערכת תכנית “חשיבה יצירתית” בגני ילדים חרדיים בחולון, דוח מחקר, מכון הנרייטה סאלד.
  11. מני-איקן, ע, ברגר-טיקוצ’ינסקי , ט, בשן, צ, (2015), הערכת פרויקט טאבלטים באזור ירושלים, דוח מחקר, מכון הנרייטה סאלד.
  12. מני-איקן, ע, ברגר-טיקוצ’ינסקי , ט, בשן, צ, (2015), הערכת פרויקט “בית ספר חכם”, בצפון הארץ, דוח מחקר, מכון הנרייטה סאלד.
  13. מני-איקן, ע, רוזן, ד, (2015), הוראת המתמטיקה בישראל ברמת 5 יחידות לימוד, ממצאי סקר מורים, דוח מחקר, מכון הנרייטה סאלד.
  14. אפרתי, ר., רונן-דבי, ה., מני-איקן, ע. (2015), הערכת תכנית “המרכזים לחיים עצמאיים, דוח מחקר. ירושלים: ג’וינט ישראל, מסד נכויות; מכון הנרייטה סאלד.
  15. אפרתי, ר. ומני-איקן, ע. (2015), הערכת התכנית “גולשים נגישים”, דוח מחקר. ירושלים: המוסד לביטוח לאומי- הקרן למפעלים מיוחדים; מכון הנרייטה סאלד.
  16. מני-איקן, ע, ברגר-טיקוצ’ינסקי , ט, בשן, צ, פסין, ג, (2014), הערכת פרויקט טאבלטים בצפון הארץ, דוח מחקר, מכון הנרייטה סאלד.
  17. מני-איקן, ע, ברגר-טיקוצ’ינסקי , ט, בשן, צ, (2014), פרויקט כיתות חכמות, סכום ממצאי פרישה ב’, דוח מחקר, מכון הנרייטה סאלד.
  18. ברגר-טיקוצ’ינסקי , ט, מני-איקן, ע, (2014), לימודי אנגלית ומדעים ב”כיתות חכמות” דוח מחקר, מכון הנרייטה סאלד.
  19. דביר, ק, מני-איקן, ע, רוזן, ד, (2014), מיפוי מגמות היבחנות בבחינת הבגרות במתמטיקה, תשס”ח – תשע”ב, דוח מחקר, מכון הנרייטה סאלד.
  20. מני-איקן, ע, ברגר-טיקוצ’ינסקי , ט, בשן, צ, (2013), פרויקט כיתות חכמות, סכום ממצאי פרישה א’, דוח מחקר, מכון הנרייטה סאלד.
  21. Manny-Ikan, E., Tikochinski, T. B., & Bashan, Z. (2013). Does use of ICT-based teaching encourage innova­tive interactions in the classroom? Presentation of the CLI-O: Class Learning Interactions – Observation Tool. Interdis­ciplinary Journal of E-Learning and Learning Objects, 9, 291-232. Retrieved from http://www.ijello.org/Volume9/IJELLOv9p219-232Manny0860.pdf
  22. מני-איקן, ע, רוזן, ד, (2012), הוראת המדעים בישראל: מגמות, אתגרים ומנופים לשינוי – סקירת ספרות, מכון הנרייטה סאלד.
  23. מני-איקן, ע, ברגר-טיקוצ’ינסקי , ט, רוזן, ד, (2013), השפעת הוראת אנגלית בסיוע תכנית מתוקשבת (Waterford Early Reading Program) על הישגי תלמידים. ספר הכנס ה-12 של האגודה הישראלית להערכת תכניות, לקראת עידן של אחריות חברתית, המעריכים המוערכים והציבור, עמ’ 107-116.
  24. מני-איקן, ע, רוזן, ד, בשן, צ, ברגר-טיקוצ’ינסקי , ט, (2013, 2012), מגמות עיקריות בשילוב חשבים ניידים בלמידה בבית ספר יסודי – פרויקט שדרות שלנו. דוח מחקר, מכון הנרייטה סאלד.
  25. מני-איקן, ע, רוזן, ד, (2012), דו”ח הערכה – הוראת הפיזיקה בישראל תמונת מצב מהשנים 2001, 2010, 2012, דוח מחקרמכון הנרייטה סאלד.
  26. Manny-Ikan, E, Dagan, O, Berger-Tikochinski, T, and Zorman, R (2011), Using the Interactive White Board in Teaching and Learning – an Evaluation of the SMART CLASSROOM Pilot Project, Interdisciplinary Journal of E-Learning and Learning Objects, Volume 7, 2011, IJELLO special series of Chais Conference 2011 best papers (http://www.ijello.org/Volume7/IJELLOv7p249-273Manny-Ikan763.pdf).
  27. Rosen, Y and Manny-Ikan, E, The Social Promise of the Time To Know Program, (2011), Journal of Interactive Online Learning, Volume 10, Number 3, Winter 2011. (http://ncolr.org/jiol/issues/showissue.cfm?volID=10&IssueID=33)
  28. מני-איקן, ע, ברגר-טיקוצ’ינסקי, ט, זורמן, ר, רוזן, ד, (2011), הערכת תכנית WATERFORD ברשת “שובו”, דוח מחקר, מכון הנרייטה סאלד.
  29. מני-איקן, ע, וברגר- טיקוצ’ינסקי, ט, (2010), הערכת תכנית “עת הדעת”- שלוש שנים להטמעה, תשס”ח – תש”ע, דוח מחקרמכון הנרייטה סאלד.
  30. פרידמן, י, מני-איקן, ע, יצחקי, ר, וברגר- טיקוצ’ינסקי, ט, (2009), תיקוף מסמך הסטנדרטים במדע וטכנולוגיה לבית הספר היסודי, דוח מחקר, ירושלים: משרד החינוך, המזכירות הפדגוגית, האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים, ומכון הנרייטה סאלד.
  31. מני-איקן, ע, יצחקי, ר, ובשן, צ, (2009), מחקר הערכה בנושא תכניות לימודים ייחודיות, דוח מחקר, ירושלים: משרד החינוך, המזכירות הפדגוגית, האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים, ומכון הנרייטה סאלד.
  32. מני-איקן, ע, ואפרתי, ר, (2007) מסגרת לתכנית לימודים “מדע וטכנולוגיה בחברה” (מוט”ב) לחטיבה העליונה, דוח מחקר, ירושלים: משרד החינוך, המזכירות הפדגוגית, האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים, ומכון הנרייטה סאלד.
  33. מני-איקן, ע, ואפרתי, ר, (2007) עמדות מפקחים, מדריכים, מנהלים ומורים כלפי תכנית הלימודים במדע וטכנולוגיה לחטיבת הביניים, דוח מחקר, ירושלים: משרד החינוך, המזכירות הפדגוגית, האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים, ומכון הנרייטה סאלד.
  34. מני-איקן, ע, (2004) ההפעלה והתפוקות של תכנית האתג”ר: הדרכת אמהות ואבות – תכניות לגיל הרך, מזרח ירושלים, תשס”ב-תשס”ג , המכון לחקר הטיפוח בחינוך, האוניברסיטה העברית בירושלים, בית-הספר לחינוך.

מאמרים לצורך הרצאות בכנסים:

  1. מני-איקן, ע, ברגר-טיקוצ’ינסקי, ט, ווולף, א. (2018) מרחב למידה חדשני כמאיץ פדגוגי, מאמר שהוצג בכנס: צ’יס 2018. למצגת
  2. מני-איקן, ע, ברגר-טיקוצ’ינסקי, ט, בשן, צ, ווולף, א. (2015) שימוש בטאבלטים הכיתה – השלכות להוראה וללמידה מאמר שהוצג בכנס: צ’יס 2015. http://www.openu.ac.il/innovation/chais2015/b2_1.pdf
  3. מני-איקן, ע, ברגר-טיקוצ’ינסקי, ט, בשן, צ. (2013) האם השימוש באמצעי הוראה מתוקשבים מעודד אינטראקציה פדגוגית חדשנית בכיתה? הצגת :CLI-O כלי לניתוח תצפיות בכיתה מאמר שהוצג בכנס: צ’יס 2013.
  4. מני-איקן, ע, דגן, א, ברגר-טיקוצ’ינסקי, ט, זורמן, ר, (2011), שימוש בלוחות אינטראקטיביים להוראה וללמידה – הערכת פרויקט SMART מאמר שהוצג בכנס: צ’יס 2011
  5. רוזן, י’, ומני-איקן, ע’ (2011). ההבטחה החברתית של הטכנולוגיה החינוכית: המקרה של  התכנית  של  “עת הדעת”.  מאמר שהוצג בכנס האמריקני השנתי של האגודה למחקר חינוכי (American Educational Research Association). ניו אורלינס, לואיזיאנה, ארה”ב.
  6. מני-איקן, ע, ויצחקי, ר, (2006) תכנון לימודים בעידן הסטנדרטים – תהליך התפתחותי בתכניות לימודים, בכנס: תכנון לימודים בעידן של סטנדרטים, המכללה האקדמית בית ברל.
  7. מני-איקן, ע, וינקלר, ר, וברנהולץ, ח, (1997) שעור פתיחה בנושא המשלב מיקרוביולוגיה ומערכות הגנה, בכנס הארצי של מורי הביולוגיה, שפיים.

כרזות:

  1. מני-איקן, ע, ברגר-טיקוצ’ינסקי , ט, רוזן, ד, (2012), השפעת הוראת אנגלית בסיוע תכנית מתוקשבת (Waterford Early Reading Program) על הישגי תלמידיםבכנס: צ’יס 2012.
  2. מני-איקן, ע, ברגר-טיקוצ’ינסקי , ט, בארי, ר, אפרתי, ר, (2011), הישגי התלמידים ועמדותיהם כלפי הלמידה בתכנית “עת הדעת“. בכנס: צ’יס 2011.
  3. מני-איקן, ע, ברנהולץ, ח, ואולשטיין, ע, (1998) כתיבה כאמצעי לשיפור למידה בביולוגיה, הוצגה בכנס הארצי של מורי הביולוגיה, שפיים.

מצגות לצורך הרצאות בכנסים:

  1. מני-איקן, ע, אפרתי, ר , פרלשטיין, צ (2015), הערכת תכנית חי בגני ילדים במגזר החרדי, הוצגה בכנס​ ​”מפגשים מאירים בגיל הרך”, מכללת לוינסקי.
  2. מני-איקן, ע, רוזן, ד , וולפסון, ס, (2015), פיתוח כלי למלמדים” לזיהוי וצמצום קשיים התפתחותיים בגיל הרך, הוצגה בכנס​ ​”מפגשים מאירים בגיל הרך”, מכללת לוינסקי.
  1. מני-איקן, ע, ברגר-טיקוצ’ינסקי, ט, (2015) השפעת הוראת אנגלית בסיוע מחשב על הישגי תלמידי כיתה א, הוצגה בכנס​ ​”מפגשים מאירים בגיל הרך”, מכללת לוינסקי.
  2. מני-איקן, ע, ברגר-טיקוצ’ינסקי, ט, (2015) פיתוח סטנדרטים להערכת עבודה מערכתית במרכזים לגיל הרך, הוצגה בכנס​ ​”מפגשים מאירים בגיל הרך”, מכללת לוינסקי.