מחקר לבחינת הפוטנציאל למצוינות במתמטיקה ובמדעים ברמת חמש יחידות בקרב תלמידות תיכון בישראל

חוקרות: ד”ר רחל זורמן וקרן דביר, בשיתוף עם פרופסור רונית קרק מאוניברסיטת בר אילן
עיבודי נתונים: אלי קלינברגר, נעם כאהן

קרן טראמפ שואפת להגדיל את אחוז התלמידות הלומדות  מתמטיקה ומדעים ברמה של חמש יחידות לימוד בחטיבות העליונות של בתי הספר התיכוניים בישראל. להשגת מטרה זו בקשה הקרן ממכון סאלד לבחון את השאלות הבאות:

  • מהי תמונת המצב בקרב תלמידות בתחומים אלו (כפי שהיא מתבטאת בנתוני משרד החינוך לגבי תלמידות ותלמידים שנגשו לבחינות בחמש יחידות בשנים תש”ע-תשע”ד)?
  • האם קיים פוטנציאל לא ממומש משמעותי של תלמידות ללימוד חמש יחידות במתמטיקה (מבדיקת נתוני משרד החינוך לגבי תלמידות שהצטיינו בארבע יחידות במתמטיקה) ?
  • בעת בחירת התמחות במדעים בתיכון, מדוע תלמידות נוטות להעדיף ביולוגיה וכימיה, בהן הן מהוות את מרבית התלמידים בכיתה, על פני פיזיקה, מחשבים ואלקטרוניקה?
  • כאשר תלמידות מחליטות לבחור, להתמיד או לנשור ממגמות של חמש יחידות מתמטיקה ופיזיקה, מהי החשיבות היחסית של הגורמים הבאים בהקשר להחלטתן: הידע והמיומנויות שלהן, הגישה והפרקטיקות של המורה שלהן, השפעת בני משפחה וחברים, והמוטיבציה האישית שלהן?

ממצאי המחקר הוצגו ונדונו  עם אנשי חינוך ומחקר ביום למידה משותף ונדונו סיבות ונסיבות לממצאים ומנופים לשינוי. בעקבות יום זה גובשו המלצות להתמודדות עם אתגרים שונים הכוללים אתגרים כלליים במערכת החינוך, אתגרי הוראה ולמידה, ואתגרים בפריפריה החברתית והגיאוגרפית.

תפריט נגישות